Archiv  
 1996
1997
1998
1999
2000
 
 
  Oblasti 
 Bazar
Consulting
Copyright
FAQ
Lamers List
LiterNet
O NetMagu
Peering v CR
Postav si PC
Pridej clanek
REKLAMA
Ruzne
Services
Tisk. zpravy
Webhosting
 
 
 Mame radi  
 
CZIS
Grafika
HW server
Hysteria
Linux.cz
Lupa
Manis
Mobil
Nas ISP
Netacik
Neznalek
Penguin.cz
Peterka
Pruvodce
Redmeat
Root.cz
SIS
Svet h-ware
Technet
 
Anglicky
Antionline
Geocrawler
Hackernews
Hackers-s.
Hackersclub
Linuxberg
Linuxlinks
Linuxstart
l0pht
Posli SMS
Rootshell
Sec. focus
Two cows
 
Zaciname s Linuxem
Kde sehnat
Mikroservis
Myslik
Skolicky
U-ground
 
 
 Volna mista  
  Spravci siti
Zbytek

Zpet na
INDEX
 
  by Radim Kolar  
 

Digitalni archeologove

Urcite si pamatujete na nejake zname Arcade hry - Pac Man, Scramble, Galaxians, Kung Fu Master... Vzpomeli jste si nekdy na ne a mysleli jste si, ze uz jsou navzdy ztracene? Pred nekolika lety totiz nekdo dostal prave ten genialni napad - vytvorit emulator Arcade stroje tak, abychom si tyto hry mohli dnes zahrat.

Emulace neni nic noveho, emulatory ruznych pocitacu tu byly jiz dost dlouho a par nadsencu si na nich hralo stare hry z 8mi bitu. Ja sam jsem o emulatorech napr. ZX-Spectra na PC (v te dobe 286/16) vedel a musim se priznat, ze ani ve snu by mne nenapadlo, ze je mozne naemulovat Arcade (Coin-Op) masinu! Neslo o to, ze by to pocitac nezvladl, ale o ten vlastni napad.

Prestoze emulator ZX-Spectra jsem mel a hral jsem na nem obcas TETRIS 2, ZYNAPS ci podobne hry, velmi nevericne jsem se koukal na to, kdyz nekdo ve Fidu Announcoval poprve M.A.M.E a nevenoval jsem tomu moc pozornosti, teprve, kdyz jsem se v dalsi announci dozvedel, ze new supported games jsou Tapper a 1942, tak jsem zbystril pozornost a MAME + par ROMek jsem si stahl.

Po zvoleni sound cardu to zacalo delat nejake divne veci, pricemz jsem si pomyslel, ze to asi nefunguje - nicmene za par sekund tam nabehla hlavni obrazovka hry a znamy napis INSERT COIN! Jak u vytrzeni jsem sledoval obrazovku s demem od Tappera a vzpominal na to, jak jsem pred mnoha lety poprve a naposled videl jednu holku, kterak predvedla 1 COIN CLEAR na Tapperu, coz na mne udelalo velky dojem...

Pote nasledovalo ESCAPE a RTFM, abych se dozvedel, cim ze se tam ty mince hazeji a dlouhe studium seznamu podporovanych her, pricemz jsem premyslel jak ze se ty vsechny skvele hry jmenovaly, protoze ty, ktere jsem nemel na 8mi bitech jsem si jmenem moc nepamatoval.

Pak jsem si stahl Turtles od STERNu a poslouchal onu uzasnou hudbu, ktera se mne vice nez pred deseti lety tak libila, kterou jsem si tak moc dobre pamatoval po celou tu dobu a o ktere jsem si myslel, ze ji jiz nikdy neuslysim. Mimochodem vzhledem k tomu ze Turtles behaji na stejnem zeleze jako hra Scramble, ktera vysla o rok pozdeji, uz si je hraju i na originalni desce, kdyz jsem to zjistil nasledoval frontalni utok na obchod s ROMkama. Mimochodem v MAME jsou naemulovany vytecne - neni v tom zadny rozdil - tedy vlastne je, nemusite spojovat dratem kontakty pro vhazovani minci...

Jeste opravu k clanku o Scramblu - hru "Super Cobra" vytvorila puvodne firma STERN, nikoliv Konami, ti to od nich jen licencovali. SC obsahovala radu vylepseni - byla mnohem delsi a misty bylo i par zajimavych prekvapeni. Nicmene si neuvedomili, ze genialni dila se proste vylepsovat nedaji, protoze je vysledek vzdy horsi. Na Scramble neni potreba nic vylepsovat - nechte to tak, jak to je! O ruzne remake starych her na PC se snazilo jiz nekolik firem a zadna nemela ani zlomek puvodniho uspechu.

Welcome in 80's - gold Videogames Era

Emulace Arcade stroju zacala pomerne pozde az v roce 1995, kdy zacali vznikat prvni sigle ci multi-emulatory. Na zacatku roku 1997 vsak vznikl projekt Multiple Arcade Machine Emulator (MAME). Tento projekt byl od zacatku otevreny (zdrojove kody dostupne), pomerne rychle si ziskal jmeno a popularitu a tak do nej zacala prispivat spousta programatoru a dnes emuluje MAME pres 600 her a tempo narustu se zvysuje. Zvysovat se bude do doby dokud budou k dispozici jeste nejake neemulovane hry. Protoze vsechny klasicke pecky jsou jiz emulovany vrhly se tak programatori v MAME teamu (cca 100) na velmi stare pecky. Diky kterym jsem si mohl zahrat prvni coin-op, ktery jsem ve svych 6ti letech videl. Byla to hra Crash (pouhych 6k). Druhy coin-op co jsem videl byl Jumping Jack - v mame jako Clowns v ktere jsem se vubec nechytal (Original mel ovsem prelepenou obrazovku barevnymi prouzky, takze vypadal lepe) a treti byli jiz legendarni Space Invaders!. Space Invaders byli vubec jeden z prvnich hodne rozsirenych Coin-Opu a vzbuzovali prirozene velky zajem.

Mame ma ale taky sve nevyhody - jednak je napsane cele v jazyku C, coz na rychlosti moc neprida a jednak i sami autori odmitaji ruzne snahy dobrovolniku zoptimalizovat MAME kod na rychlost. Jejich motto je, ze jednou budou pocitace tak rychle, ze to pro ne nebude problem a ze je MAME primarne dokumentacni a ne herni projekt. Ja se osobne nechapu, proc kdyz jim nekdo nabizi rychlejsi 68k emulator v Cku, tak proc ho tam nedaji misto toho puvodniho.

Nicmene MAME uz i pres tyto chyby svuj ukol splnilo - ukazalo lidem cestu a tak je v soucasne dobe nekolik jinych multi-game emulatoru, ktere jsou vyrazne rychlejsi nez MAME - neemuluji sice stovky her, ale ty nejlepsi ano. Diky MAME se zacala spousta lidi zajimat o emulatory ci je pripadne psat.

ROMky a autorska prava

Arcade ROMky jsou pochopitelne stale copyrightovany software. Emulatorova scena tak zaziva v soucasnost velky rozmach, coz se nekterym majitelum autorskych prav na stare hry moc zrovna nelibi. Tito majitele jsou obvykle cleny organizace IDSA, ktera vydava ruzna prohlaseni o tom, jak je Emulovani ilegalni v dusledku techto mylnych informaci jsou ruseny i sajty, ktere se sice zabyvaji emulatory, ale neobsahuji zadne ROM image. Timto dosahli jen toho, ze se ROM site prepnuly na schema, pouzivane pro sireni nelegalniho software jiz nekolik let. Pricemz je zajimave, ze ackoliv toto softwarove piractvi (Nahravani Arcade ROMek) zpusobuje jen velmi male procento ztraty (pokud se tedy da vubec hovorit u 10 let stare hre o nejake ztrate), je emulatorova scena v soucasne dobe verejny nepritel cislo 1. Zjevne proto, ze je to novinka, zjevne pro to, ze se techto lidi na rozdil od crackeru nikdo neboji, nebo snad tim, ze nas o tom neustale informuji servery jako ZDNET, CNN ci dalsi, cimz delaji vlastne zdarma velkou reklamu. Takze napr. na Geocities najdete spoustu ruznych crackerskych stranek, ale emulatorove tam nikdy dlouho nevydrzi.

Zajimave je, ze zadneho z vlastniku ROMek nenapadlo ty ROMky prodavat, presneji receno licenci k jejich pouziti - Chces si hrat 1943 v emulatoru? Zaplat 5 USD a muzes. Zatim snad jen dve nebo tri firmy prohlasily sve arcade hry z 80tych let za freeware. Ostatni zatim situaci sleduji a premysli, jak na tom trhnout nejakou tu korunu. Ruseni ROM sajt k nicemu nevede - presunou se akorat jinam (nejlepe mimo US), kde na ne jiz US zakony nemohou, nebo kde je majiteli serveru veskrze jedno, ze mu vyhrozuje Nitendo of America soudnim stihanim - zatim jen vyhrozuji. Vrchol drzosti ale je vyhrozovat autorum emulatoru, aby je nepsali. Touto problematikou se zabyva tez tento clanek, zejmena je dobra pro pobaveni ta korespondence s Nitendem.

Neexistuje zpusob, jak narvat atomovy vybuch zpet do bomby.

Linky

 

 Reakce na clanek: 
 

Jmeno:
E-mail:
Text: