NetMag
NetMag Daily


Anketa
Bazar
Consulting
FAQ
Help!
NetMag Postou
O nas a NetMagu
Obsah cisel
Registrace
Reklama u nas


NetTip
Lamers List
LiterNet
CzechCraft
NC InfoCentrum
Unix InfoCentrum
Peering v Cechach
Postavte si PC


TechNet
AdBanner
Digit Server
FSG
ISDN
Megaprint
Mobil Server
Notebooky
Vztlak

 

CeBIT '98
by Zbynek Pospichal


Ano, jak jiz vstoupilo na ceskem Internetu ve znamost, zucastnil jsem se take expedice na nejvetsi veletrh informacnich technologii v Evrope, na CeBIT do Hannoveru. Spolu se mnou se cele akce ucastnili take Robert Hanzlik (Svet namodro), Petr Mitosinka (Mobil Server) a Patrick Zandl (take Mobil Server). Vyrazeli jsme v utery kolem poledne, ve stredu jsme meli k dispozici shlednout veletrh jeste pred zahajenim.

Nejprve cast cestopisna
<flames on>
Na zacatek musim uvest, ze Patrick Zandl ve svem clanku Cebit den nula velmi nehorazne pomlouva, jeho definice slova kratce totiz znamena (dle jeho vlastniho tvrzeni) po kratsi dobu nez od narozeni. Ze jezdim stylem nikoli co to jde, ale co to da, to je sice znama vec, jenze v aute s prednim nahonem a lehkym zadkem (no, v pripade, ze Patrick sedi vzadu to jiz tak moc neplati) to zezadu vypada mozna az prilis divoce, zvlast kdyz vozidlem typu Skoda Felicia se standardni vybavou, standardnimi tlumici atd. zmitaji poryvy pomerne silneho vetru. Ale Patrick sam se ve svem clanky nepriznal, ze ridicsky prukaz on jiz nevlastni, nebot mu byl za nejaky delikt (ktery radeji nechtel ani probirat) odebran. K tomu se ovsem nepriznava, stejne jako k tomu, ze uz take vi, jake to je zritit se s terennim vozem ze skaly.
<flames off>


(pohled na rozestaveny stanek IBM)

Takze jsme vyrazili po dalnici D5 smerem na Plzen a Cheb (za staleho povyku zezadu, at nejezdim vice nez 130 km/h), kde jsme se na celnici dockali prvniho prekvapeni. Byli jsme odstaveni, nemecky celnik se zeptal, zda nejedeme na fotbal (odpovedi mu bylo jednoznacne Nein, nach CeBIT Messe, Hannover), pak se zeptal, zda nevezeme cigarety (nacez Robert Hanzlik vytahl z naprsni kapsy krabicku marlborek) a nasledne jsme byli odstaveni a bylo nam prohledano vozidlo (mozna to bylo take tim, ze Patrick Zandl cestoval na svuj rakousky pas, ktery se mezi tremi ceskymi skutecne vyjimal). Celnik nic nenasel (prohledaval prostor pod sedackami, pod palubni deskou a nahledl do zavazadel) a tak nas do Reichu pustil. Heroinu v motoru a pod rezervou si vsimnout ani nemohl... ;-)
Dalsi vec, kterou musim poznamenat je, ze mi vadi bezpecnostni pasy. Predne proto, ze tlaci, dale proto, ze se museji zapinat a rozepinat a nakonec take proto, ze znam par lidi, kterym zachranilo zivot prave to, ze v kritickou chvili bezpecnostnimi pasy pripoutani k sedadlu nebyli. Takze jsem se pripoutal jen po dobu projizdeni celnici. Tangero mi stale pripominal, ze pokutu za to, ze pasy nemam, si platim sam a ze cini 50 DM. Inu, 50 DM neni zase az tak velke riziko. Nicmene na dalnici cislo 7 mezi Bad Herzfeld a Kasselem jsme byli predjeti cervenym vozem BMW rady 5, ktere pred nami zacalo brzdit a na panelu z cervenych LED diod se objevil napis Polizei. Zrejme minili, ze mame zacit brzdit a nasledovat je, cehoz jsme se dovtipili a ucinili to (kdyz tuhle story slysel Pedro, tak prohlasil, ze by bylo lepsi mit pod prednim sklem take panel z LED diod a napsat jim na nej odpoved Na und was?). Byli jsme navedeni na odpocivadlo, kde z vozu vystoupil policista v civilu, chtel cestovni pasy, muj ridicsky prukaz a doklady od vozidla. To si vzal a sel to zkoumat do auta (a ja v tu chvili premyslel, zda to ma ci nema neco spolecneho s tim, ze jako obvykle jedu nepripoutany). Nicemene ve chvili, kdy si nechal otevrit kufr, mne tato starost presla. Vratil nam doklady a popral stastnou cestu. Zmineneho heroinu by si take vsimnout nemohl. Pravdepodobne Schengenska dohoda v akci.
Tim sice zabavne historky nekonci, ale myslim, ze by to stacilo. Takze jsme prijeli opet do oblibenych mist v okoli Hildesheimu a nalezli ubytovani. Hostinec, kde jsem se ubytoval pred ctyrmi lety, vsak nyni jiz misto rodiny nemecke vedla rodina turecka, ano, drobne nedostatky videt byly (preci jen, Turci nejsou tak peclivi jako Nemci), ale celkove zadny spatny dojem. Dalsi den rano (streda) jsme vyrazili na vystaviste (ano, to byl ten vyse zmineny nulty den CeBITu) jsme vyrazili na vystaviste, zaparkovali na parkovisti pro tisk a sli se akreditovat. Robi na mezinarodni novinarsky prukaz akreditaci ziskal bez problemu, Tangero musel ve sve rodne nemcine vyjednavat (a povedlo se mu ziskat akreditaci az napodruhe, pote, co nasadil metodu ostre lokty) a me bylo sdeleno, ze Deutsche Messe A.G. nepodporuje elektronicka media. Fajn. Elektronicka media zase nebudou podporovat Deutsche Messe A.G. V tomto je BVV a.s. organizaci mnohem pruznejsi. Inu, co se dalo delat.
Rozpracovane vystaviste s jeste nehotovymi stanky pusobilo vskutku impozantne, pripadal jsem si jako v mravenisti. Nicmene nejvice informaci ten den bylo k dispozici v press centru. Jednou ze sluzeb press centra byl take pristup pro novinare k Internetu - tim zpusobem, ze kazdy pocitac mel pripojeny 28k8 modem, jimz se volalo na AOL. Linky byly skutecne kvalitni, padaly asi tak casto, jako padaji linky u nas a navic ping timeout z AOL na vetsinu ceskych siti take stal za to. Nicmene uz v den nulty byla kolem vystaviste slusna dopravni zacpa cili stau.
Druhy den to uz nebyla stau, to byl primo carmagedon. Fronty na vsech pristupovych komunikacich dosahly astronomickych delek a sami Nemci priznavali, ze to Deutsche Messe A.G. nezvladla. Nemecka radia doporucovala vsem objet Hannover, byt treba i pres Kolin nad Rynem, ze je to pry rychlejsi - a asi meli pravdu. Nemecky organizacni talent selhal, ackoli armada prislusniku Dolnosaske zemske policie byla za maximalniho revu prinucena k jistym vykonum. My sami jsme ve fronte na tripruhove prijezdove dalnici k vystavisti stravili hodinu a ctvrt. Parkovaci karta pro tisk razem nebyla temer k nicemu, policisty nezajimala a i kdyz jsme tedy na novinarskem parkplatzu meli rezervovane misto, policiste nas stejne poslali na parkoviste Sud 4. Alespon jsme nemuseli platit parkovne. Po zaparkovani vsak kupodivu nebyl k dispozici zadny parkplatz truck, takze pesi cesta pres obrovske (a zaplnene) parkovaci plochy z jizni strany vystaviste potesila. Press-taxi vsak po arealu jezdilo, jak melo.
Bez povsimnuti nemohu ponechat take navstevy ministra prumyslu a obchodu Karla Kuhnla na stancich ceskych firem na CeBITu. My jsme jej zastihli na stanku spolecnosti Grisoft Software. Nebudu zde rozsirovat, jak moc asi ministerstvo a vlada vubec temto firmam k uspechu pomohla, kdyz je chodi navstevovat. O tom si myslete sve. Fotografii sice mame, ale zverejnovat ji nebudeme, nemame zatim svoleni autora.


(pohled na stanek spolecnosti Netscape Communications)


Tolik asi k casti cestopisne, ted trocha statistik: letosniho CeBITu se ucastni celkem 7250 firem (oproti lonskym 6909 a predlonskym 6549 firmam), firmy letos zabraly 372 873 metru ctvrecnich vystavni plochy (loni to bylo 354 443 a predloni 339 936). V tomto smeru ma INVEX stale jeste co dohanet. Ze 7250 zucastneneych firem jich je 4526 nemeckych a 2724 zahranicnich (z toho 18 ceskych a jedna slovenska). Nejvice zucastnenych firem pusobi v oblasti vyvoje software (2611) a dale v informacnich technologiich (1461). Sam se priznam, ze toto cleneni nechapu, ale nasi nemecti pratele maji zvlastni vlastnost si vsechno rozskatulkovat, aby v tom meli ordnung.
Tim bychom mohli skoncit obecnou cast a pustit se do jednotlivych novinek. Upozornuji, ze materialu mame mnoho a tak to zde bude vse jen velmi zkracene

Novinky na CeBIT'98

Digitalni videokamera pro paralelni port
Compro PS39 od firmy ACS je digitalni videokamera, ktera se pripojuje k paralelnimu portu PC. Obsluzny software je pro vsechny operacni systemy, ale jen od firmy Microsoft. Je mozny zaznam az 40 ramcu za sekundu nebo ve vysokem rozliseni. K dispozici jsou AVI a TWAIN ovladace.

Java card 2.0 s 32bitovym procesorem ARM
Kartu GemXpresso vystihuje jiz nadpis, vyrobce tvrdi, ze poskytuje velmi vysoky vykon. Kdo vi.

Interni DVD-RAM diskove mechaniky
O tom uz jsme psali v NetMag Daily, Hitachi, Toshiba a Panasonic maji interni DVD-RAM mechaniky pripojitelne na SCSI, ktere v oboustrannem zaznamu dokazi na jedno medium nahrat az 5.2 GB dat.

Digital (resp. Compaq) nabizi serverovou farmu
urcenou hlavne pro rendering animaci. Cely system je zalozen na 64-bitovych DEC Alpha procesorech taktovanych 600 MHz, kterych muze byt v celem systemu az 100. K dispozici ma byt i software, ktery takovy system dokaze vyuzit.

Bezkontaktni presentacni system
vynasi na svetlo sveta nemecky gigant Siemens-Nixdorf. Doufam, ze se nam o celem systemu podari ziskat vice informaci, nez soucasne kusovite utrzky.

200 MB floppy disk
predstavily spolecne firmy Fuji a Sony. V podstate je to technologie podobna mechanikam LS-120, jen kapacita a prenosova rychlost je vyssi. Oznaceni disket je HiFD.

Nova brana pro internetovou telefonii
Internet postavil modemovani dost na hlavu. Uz se neprenasi digitalni data po analogovych linkach (resp. prenasi, mnohem vic, nez kdy pred tim, ale neni to v popredi zajmu), ale analogova data digitalnim signalem (dost casto opet po analogovych linkach). S tim prichazi i firma ITK, jejiz jedna divize byvala znama drive jako firma TeleBit. Jeji gatewaye NetBlazer 5500 a NetBlazer 8500 tvori potrebnou branu mezi beznymi telefony a voice over IP. Brana NetBlazer 5500 umi obslouzit az 60 datovych portu a 30 telefonnich linek naraz a NetBlazer 8500 az 120 datovych portu a 60 telefonnich linek.

Spolecnost Nokia prichazi s novou serii mobilnich telefonu
od nejjednodussiho modelu 5110/5130 pres model 7110 (a jiz znamy 6110) az po 9110, coz je nastupce Nokia Communicator 9000.

A pokud je vam to malo, muzete si s nami zavzpominat na lonsky CeBIT...


Hodnoceni clanku
(hodnoceni je jako ve skole, 1 je nejlepsi, 5 je nejhorsi)

12345

Email:
Komentar:
Nepouzivejte prosim diakritiku.
Souhlasim se zverejnenim komentare v NetMagu